Comotheek / Faq

Een overlijden melden

De inhoud van de kluis van de overledene behoort ook tot de nalatenschap en moet bijgevolg vermeld worden in de aangifte van de nalatenschap.
Na het melden van het overlijden aan de financiële instelling, wordt de kluis verzegeld.

De kluis kan enkel maar worden geopend op voorlegging van een erfrechtverklaring of een akte van bekendheid. De inhoud van de kluis wordt pas vrijgegeven nadat er een inventaris is opgesteld van de inhoud van de kluis. Hiervoor wordt een uitnodiging gestuurd naar alle erfgenamen en de fiscus. In de praktijk stelt men vast dat er bijna nooit iemand van de fiscus aanwezig is bij het opstellen van de inventaris.

Deze manier van werken wordt gehanteerd om belastingontduiking tegen te gaan.


1 people found this faq useful.

De naaste familieleden (bloedverwanten in 1e graad, dit zijn de kinderen, de ouders) kunnen zich verzetten tegen het weghalen van organen bij de overledene. Dit moet zodra het kan, worden meegedeeld aan de geneesheer.

OPGELET !

Als de overledene in zijn uiterste wilsbeschikking heeft gesteld dat hij organen wenst te schenken bij overlijden, dan kan de familie zich hier NIET tegen verzetten.

 


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Bij een overlijden in verdachte omstandigheden, spreek je best de behandelende arts aan.
Indien de arts vaststelt dat het om een verdacht overlijden gaat, zal hij het parket hiervan op de hoogte brengen dat vervolgens de nodige onderzoeken zal verrichten.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

OPGELET:

Er is een belangrijk verschil tussen de aangifte van het overlijden bij de gemeentelijke diensten, en de aangifte van de nalatenschap (ook wel aangifte van de successie genoemd).

  • Op de aangifte van de nalatenschap aan de fiscus (successie-aangifte) staan termijnen.
  • Op de aangifte van het overlijden zelf aan de gemeente staan geen termijnen.

Er zijn dus geen wettelijke regels in verband met de termijn waarbinnen een aangifte van overlijden moet worden gedaan.

Wij adviseren om dit toch zo snel mogelijk te doen. (binnen de 5 dagen na het overlijden) Want na de aangifte van overlijden wordt een overlijdensakte opgesteld. Deze akte heb je nodig om bepaalde instanties op de hoogte te brengen van het overlijden.


1 people found this faq useful.

Aangifte van nalatenschap

Ja. Zolang de termijn waarbinnen de aangifte van nalatenschap moet worden ingediend niet is verstreken, kan de aangifte nog verbeterd worden.

In een aantal gevallen in de wet opgesomd, is men zelfs verplicht een nieuwe aangifte in te dienen. (art. 37 W. Succ.), namelijk :

1) in het geval van een aan machtiging of goedkeuring onderworpen legaat gemaakt aan een rechtspersoon, wanneer de machtiging of de goedkeuring voorkomt, indien, op dat ogenblik, de rechten nog niet betaald zijn

2) wanneer, na het openvallen van de nalatenschap, de actieve samenstelling er van vermeerderd wordt, hetzij door het intreden van een voorwaarde of van elk ander voorval, hetzij door de erkenning van het eigendomsrecht van de overledene op door een derde bezeten goederen, hetzij door de oplossing van een geschil, tenzij de vermeerdering van actief het gevolg is van een ontbinding die haar oorzaak vindt in het niet-uitvoeren, door de erfgenamen, legatarissen of begiftigden, van de voorwaarden van een contract

3) wanneer een verandering in de evolutie van de erfenis ontstaat

4) in geval van aanwas of van terugvalling van eigendom, vruchtgebruik of van al ander tijdelijk of levenslang recht voortkomende van een ter zake des doods door de overledene genomen beschikking

5) in geval van ophouding van vruchtgebruik dat een krachtens artikel 79 uit hoofde van de blote eigendom in schorsing gehouden successierecht opvorderbaar maakt, wanneer de erfgenaam blote eigenaar of zijn rechtverkrijgenden tot het genot van het volle goed komen door het overlijden van de vruchtgebruiker of door het verstrijken van de vaste of onzekere termijn waarvoor het vruchtgebruik gevestigd werd;

6) in geval van fideïcommis, wanneer de met de last van teruggaaf bezwaarde goederen aan de verwachten overgaan.

De termijnen waarbinnen de nieuwe aangifte moet worden ingediend zijn dezelfde termijnen als voor de oorspronkelijke aangifte :

  • 5 maanden indien de overledene is gestorven in België
  • 6 maanden indien de overledene is gestorven buiten België maar binnen Europa
  • 7 maanden indien de overledene is gestorven buiten Europa.

Deze termijn begint te lopen vanaf het moment waarop de gebeurtenis zich voordoet die een nieuwe aangifte met zich meebrengt.

Wordt de nalatenschap bijvoorbeeld door een van de erfgenamen verworpen, dan is er een verandering in de evolutie. Er moet een nieuwe aangifte worden ingediend. De termijn voor het indienen van deze nieuwe aangifte begint te lopen op het moment dat de erfgenaam de nalatenschap heeft verworpen.

Indien er onregelmatigheden in de aangifte staan die bij gewone lezing opvielen, kan nog een verbetering worden ingediend, zelfs al is de termijn reeds verlopen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

a) De Wettelijke erfgenamen

Indien het gaat om de nalatenschap van een inwoner van België, moeten volgens artikel 38 van het Wetboek der Successierechten alle wettelijke erfgenamen (= iedereen die iets erft) en de algemene legatarissen en begiftigden verplicht een aangifte doen.

b) De legatarissen

De legatarissen ten algemene en bijzondere titel moeten in principe geen aangifte doen.
De legatarissen ten algemene en bijzondere titel kunnen wel worden verzocht een aangifte in te leveren voor hun deel indien de algemene legatarissen, begiftigden en erfgenamen dat niet doen.


c) Als de overledene geen Belgisch inwoner was


Was de overledene geen inwoner van België, dan zijn de erfgenamen (= iedereen die iets erft), alle legatarissen (dus ook deze met algemene en bijzondere titel) en begiftigden van in België gelegen onroerende goederen verplicht om een aangifte in te dienen.

d) Wat bij verwerping van de erfenis?


De personen die de nalatenschap niet aanvaarden, maar deze verwerpen, moeten geen aangifte indienen.

e) Minderjarigen en onbekwamen

Minderjarigen die niet ontvoogd zijn, en onbekwaam verklaarden, kunnen de aangifte niet zelf doen. Dit moet voor hen gebeuren door hun voogd / curator.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Als je iets erft, moet je op wat je verkregen hebt via erfenis belastingen betalingen, ook wel successierechten genaamd.
 Omdat de fiscus zou weten wie precies wat geërfd heeft, is het noodzakelijk dat je een aangifte indient, waarin beschreven staat wie wat krijgt van de nalatenschap. Op basis daarvan kan de fiscus dan berekenen hoeveel successierechten moeten betaald worden.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Als je schulden vermeldt in de aangifte die geen echte schulden zijn, spreekt men van vals passief.
Deze fictieve schulden worden uit het passief van de aangifte geweerd. Een boete zal worden aangerekend, gelijk aan 2x de ontdoken belastingen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

In principe dient er steeds een aangifte van nalatenschap worden ingediend.
Indien de nalatenschap geen onroerende goederen bevat én er geen successierechten verschuldigd zijn, kan de ontvanger van de registratierechten een vrijstelling verlenen voor het indienen van een aangifte. 
Indien je niet zeker bent of een aangifte moet worden ingediend, neem contact op met het registratiekantoor.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Erven

De nieuwe wet betreffende het erfrecht , zal in werking treden voor overlijdens vanaf 1 september 2018. De bedoeling van het nieuwe erfrecht is meer vrijheid creëren voor de erflater om het nalatenschap vooraf te regelen, liefst in samenspraak met de kinderen en tegemoet te komen aan de problematiek van de nieuw samengestelde gezinnen.

Belangrijkste nieuwigheden

  • De erflater zal altijd de helft van zijn nalatenschap kunnen toewijzen aan de persoon van zijn keuze. De andere helft wordt toegekend aan de kinderen, ongeacht het aantal kinderen.

Het deel van de nalatenschap voorbehouden voor de langstlevende echtgenoot, namelijk de helft van de nalatenschap in vruchtgebruik en/of vruchtgebruik op de gezinswoning en de daarin aanwezige huisraad, blijft behouden.

Als er geen kinderen zijn, is er geen voorbehouden deel meer voorzien voor de ouders. Enkel de onderhoudsuitkering van de nalatenschap blijft, indien de ouders behoeftig zijn.

  • De inbreng van schenkingen gebeurt vanaf heden in waarde (indien de erfgenaam een gift als voorschot op erfenis heeft gekregen, moet hij deze inbrengen bij het overlijden om de gelijkheid met de mede-erfgenamen te herstellen).

De waardering van de schenking zal plaatsvinden op het moment van de schenking, met indexatie tot de dag van het overlijden.

De regels over inbreng en waardering zoals deze voorheen bestonden over roerende en onroerende goederen en het verschil hierin, vallen weg.

  • Indien de erflater te veel heeft geschonken en de reserve (= het voorbehouden deel) is hierdoor aangetast, zal de inkorting van de schenking in waarde gebeuren. Dit wil zeggen dat de begunstigde van de schenking dat wat hij of zij via schenking heeft gekregen, mag houden maar hij zal een vergoeding moeten betalen voor hetgeen hij of zij te veel heeft ontvangen.
  • Erfovereenkomsten worden mogelijk. Deze kunnen betrekking hebben op specifieke aspecten maar het kan evengoed over een globale overeenkomst van de nalatenschap gaan. Door dergelijke overeenkomst af te sluiten met de toekomstige erfgenamen verkleint de kans op onenigheid. Deze overeenkomst dient verplicht te gebeuren door middel van een notariële akte.
  • Generation skipping is mogelijk door gebruik te maken van de techniek van de zogenaamde inbreng ten behoeve van derden. Bijvoorbeeld: een grootouder schenkt aan het kleinkind, dan kan de ouder van het kind de last op zich nemen om inbreng te doen in de nalatenschap. Zo komt de schenking in mindering van het deel van het kind (de ouder) en het kleinkind kan de schenking behouden. Dit kan vastgelegd worden in een erfovereenkomst.

Wat indien er reeds zaken zijn overeengekomen?

Het nieuwe erfrecht zal gelden voor overlijdens vanaf 1 september 2018. De mogelijkheid bestaat dus dat men via de oude regeling schenkingen heeft geregeld of een testament liet opmaken. Hierop zal de ‘nieuwe’ regeling (inbreng, inkorting, waardering) van toepassing zijn als het overlijden gebeurt vanaf de datum van inwerkingtreding. Er is een procedure bij wet voorzien om schenkingen alsnog via de oude regeling te verwerken. Aan te raden: de oude planning bekijken!


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Ja.

Een nalatenschap bestaat uit 2 delen. Het actief en het passief.

Het actief omvat alle goederen (zowel de onroerende als de roerende) van de overledene.

Het passief omvat alle schulden.
Indien je de erfenis zuiver hebt aanvaard, ben je verplicht om naast de baten ook de schulden te aanvaarden. Enkel de baten aanvaarden, en de schulden verwerpen is niet mogelijk.
Bij een zuivere aanvaarding van de nalatenschap ontstaat er een boedelvermenging. 
Dit houdt in dat jouw boedel wordt vermengd met het patrimonium van de overledene. 
Je dient dan ook met al je goederen in te staan voor al de schulden.

Indien je onzeker bent over wat er in de nalatenschap zit, kan je aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Voor meer informatie over aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving , zie vraag in verklarende woordenlijst ‘Aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving’.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Men spreekt van een onbeheerde nalatenschap als de nalatenschap tot niemand toekomt. Bijvoorbeeld omdat er geen levende wettelijke erfgenamen meer zijn.

Dit kan ook het geval zijn als de nog in leven zijnde erfgenamen de nalatenschap niet wensen te aanvaarden en allen de nalatenschap verwerpen.

Deze nalatenschap komt dan toe aan de Staat.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een gehuwde partner die niet meer samenwoonde met de overledene, maar nog niet uit de echt was gescheiden, is nog steeds de langstlevende echtgenoot en is bijgevolg een reservataire erfgenaam.

Indien de overledene geen testament heeft opgesteld, en er geen afspraken zijn omtrent het erfrecht, is het erfrecht van de langstlevende echtgenoot als volgt :

  • De langstlevende echtgenoot erft indien de overledene afstammelingen nalaat, het vruchtgebruik op de volledige nalatenschap. 
Indien de overledene andere erfgenamen nalaat erft de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van de helft van het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van het eigen vermogen van de overledene. 
Indien de overledene geen wettelijke erfgenamen nalaat, en er is geen testament, erft de langstlevende echtgenoot de gehele nalatenschap.
  • Indien de gehuwde partners de toestemming hebben gekregen van de Rechter om apart te wonen, kan je indien je reeds 6 maanden apart woont én je een testament hebt opgesteld, je echtgenoot onterven.

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Indien de overledene nog kinderen of afstammelingen van kinderen nalaat, krijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik op de hele nalatenschap. 
Als de overledene geen kinderen maar andere erfgenamen nalaat (zoals bijvoorbeeld een broer of zus, een ouder,…) dan erft de langstlevende echtgenoot de helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom, en het vruchtgebruik op het eigen vermogen van de overledene.

Indien de overledene geen andere erfgenamen dan de langstlevende echtgenoot zou nalaten, dan erft de langstlevende echtgenoot de volledige nalatenschap in volle eigendom.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Indien de partner reeds uit de echt is gescheiden, heeft hij geen aanspraak meer op een deel van de nalatenschap. 
Indien de partners nog niet uit de echt zijn gescheiden, maar reeds een procedure tot echtscheiding hebben aangevangen, is het van groot belang of er specifieke regels over het erven zijn vastgesteld. 
Een uit de echt gescheiden partner kan onder bepaalde voorwaarden wel genieten van gunstige successietarieven.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Partners die feitelijk samenwonen, dit is zonder een registratie voor de ambtenaar van de burgerlijke stand, erven NIET van elkaar. 
Indien er echter een testament is opgesteld waarin men de feitelijk samenwonende partner iets nalaat, kan onder bepaalde voorwaarden deze genieten van een gunstiger tarief


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Indien de overledene wettelijk samenwoonde met een partner, erft deze partner het vruchtgebruik op de gemeenschappelijke gezinswoning waarin het gezin woonde, en de huisraad van die woning. 
Als er niets is bepaald bij testament, erft deze ook niet meer dan dat.
Zelfs wanneer er geen andere erfgenamen zouden zijn, erft de wettelijk samenwondende slechts dat gedeelte, en komt het overige toe aan de staat.

Dit is een groot verschil met gehuwden, waarbij de langstlevende echtgeno(o)t(e)  in dat laatste geval wel de ganse nalatenschap erft, ook bij afwezigheid van testament.

Opgelet ! Dit erfrecht geldt niet voor de wettelijk samenwonende partner een afstammeling is van de overledene. (bijvoorbeeld kleinkind)
 
Dit erfrecht van de langstlevende wettelijk samenwonende partner is geen reservatair erfrecht. Dit houdt in dat het door middel van een testament geheel of gedeeltijk kan worden ontnomen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

  1. Indien de overledene wettelijk (geregistreerd) samenwoonde met een partner, erft deze partner het vruchtgebruik op de gemeenschappelijke gezinswoning waarin het gezin woonde, en de huisraad van in die woning. 
Als er niets is bepaald bij testament, erft deze ook niet meer dan dat.
Zelfs wanneer er geen andere erfgenamen zouden zijn, erft de wettelijk samenwondende slechts dat gedeelte, en komt het overige toe aan de staat.
Dit is een groot verschil met gehuwden, waarbij de langstlevende echtgeno(o)t(e)  in dat laatste geval wel de ganse nalatenschap erft, ook bij afwezigheid van testament.
  2. De partner die niet geregistreerd samenwoonde met de overledene is geen wettelijke erfgenaam. Dit wil zeggen dat de feitelijk samenwonende partner niets erft als dit niet in een testament is bepaald.

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een samenwonende partner erft in principe niet mee. 
Een uitzondering hierop is als de overledene dit in een testament heeft laten zetten dat de samenwonende partner ook erft.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Als de overledene niet gehuwd was, dan behoort in principe alles wat hij bezit tot de nalatenschap.

Het gebeurt echter frequent dat de overledene een aantal goederen samen bezat met de overlevende partner.

Zo zijn er dikwijls gezamenlijke rekeningen, een gezamenlijke eigendom, auto, enz…
In de meeste gevallen zal men ook die zaken eerst dienen te verdelen alvorens men de totale omvang van de nalatenschap kan bepalen.

Indien de overledene wettelijk samenwoonde met een partner, erft deze partner het vruchtgebruik op de gemeenschappelijke gezinswoning waarin het gezin woonde, en de huisraad van in die woning.

De partner die niet geregistreerd samenwoonde met de overledene is geen wettelijke erfgenaam. Dit wil zeggen dat de feitelijk samenwonende partner niets erft als dit niet in een testament is bepaald.

Opgelet:
 Samenwonende partners die een huis samen hebben aangekocht, hebben in de aankoopakte meestal een TONTINE-beding opgenomen. (zie verklarende woordenlijst)
Als dit is opgenomen, valt het huis NIET in de nalatenschap, maar is het na overlijden van de ene partner integraal eigendom van de overlevende partner.
Daarop moeten wel registratierechten worden betaald.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Als iemand sterft is het belangrijk om te weten wat er nu wel en wat er niet in de nalatenschap zit.

Voor iemand die getrouwd was zijn er :

– de goederen die hij of zij zelf bezat enerzijds (de eigen goederen)

– de goederen die hij samen bezat met zijn echtgeno(o)t(e)

  • gemeenschapsgoederen (indien gehuwd onder een stelstel van gehele of gedeeltelijke gemeenschap van goederen)
  • onverdeelde goederen (indien gehuwd onder een stelsel van scheiding van goederen – bvb. een rekening op beider naam)
De nalatenschap bevat zowel de eigen goederen, als een gedeelte van de goederen die de echtgenoten samen bezaten.

Men dient dus EERST het huwelijksvermogen te vereffenen en te verdelen, alvorens men de nalatenschap kan verdelen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Als je een huwelijkscontract hebt afgesloten, dan ben je enkele dagen voor het huwelijk bij een notaris geweest, die daarvan een akte heeft opgemaakt.

Indien je een huwelijkscontract hebt afgesloten, dan staat dit vermeld op de huwelijksakte. 
Op deze huwelijksakte moet de datum van het huwelijkscontract, de naam en de standplaats van de notaris die het heeft opgemaakt en het huwelijksvermogenstelsel vermeld staan. 
Het bestaan van een huwelijkscontract kan ook te vinden zijn in het bevolkingsregister.

Indien een van de aanstaande echtgenoten handelaar is, dient een afschrift van het huwelijkscontract worden toegezonden aan de griffie van de Rechtbank van Koophandel. 
Als je niet weet of je ouders een huwelijkscontract hadden, kan je bvb. ook kijken naar de eigendomsakte van de woning of bvb. de hypothecaire  leningsakte.

Indien een huis is aangekocht na het huwelijk, staat er in elke akte bij de identiteit van de echtgenoten vermeld onder welk huwelijksstelsel ze getrouwd zijn.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

De voorwaarden om te kunnen erven zijn beperkt.

1. Men moet bestaan bij het openvallen van de nalatenschap (art. 725 BW).

2. Men mag niet onwaardig zijn. (art. 727 BW)


1) BESTAAN BIJ HET OPENVALLEN VAN DE NALATENSCHAP

Dit wil zeggen dat om te erven, je in leven moet zijn.

Voorbeeld: het ongeboren kind.
Stel dat het kindje reeds is verwekt, maar nog voor de geboorte sterft de vader van het ongeboren kind.
Het kind kan enkel erven indien het levend en levensvatbaar geboren wordt. (ook indien de geboorte na het overlijden plaatsvind)

Als het kind dood wordt geboren, kan het niet  erven.

Deze voorwaarde wil dus ook zeggen dat een reeds overleden persoon niet kan erven.
 
Wat indien niet kan worden vastgesteld wie eerst is overleden? (bijvoorbeeld bij een dodelijk verkeersongeval of een vliegtuigcrash)
 
In deze gevallen, waarbij het onmogelijk is om te achterhalen wie eerst is overleden, gaat men er van uit dat de personen samen zijn overleden, op hetzelfde ogenblik. Deze hypothese wordt ook wel de commoriëntenregel genoemd. Deze personen kunnen bijgevolg niet van elkaar erven.

2) NIET ONWAARDIG ZIJN

Als je onwaardig bent, verdien je het niet meer om te erven.
 
De wet somt enkele gevallen op waarin iemand onwaardig is  : je bent veroordeeld wegens doding of poging tot doding van de overledene
- lasterlijk geoorloofde aangifte ten laste van de erflater van een feit waarop levenslange opsluiting of levenslange hechtenis is gesteld
- je hebt het nagelaten een aangifte te doen van de doodslag op de overledene – je bent volledig ontzet uit het ouderlijk gezag over het overleden kind


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Indien je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard, dan ontstaat er een boedelvermenging. 
Dit wil zeggen dat jouw boedel wordt  vermengd met het patrimonium van de overledene.

Bij de aanvaarding van een nalatenschap erf je naast het actief ook de schulden. 
 
Bijgevolg moet je met al je goederen instaan voor al de schulden. (ook het loon, huis,…)

Wij adviseren dan ook ten zeerste het aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, indien je twijfelt of niet weet of de nalatenschap veel schulden bevat.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een nalatenschap bestaat uit 2 delen. Het actief en het passief. 
Het actief omvat alle goederen (zowel de onroerende als de roerende) van de overledene.

Het passief omvat alle schulden.

Indien het passief groter is dan het actief, en er bijgevolg meer schulden zijn dan goederen, dan erf je als erfgenaam de schulden.
Indien je de erfenis hebt aanvaard, ben je verplicht om naast de baten ook de schulden te aanvaarden. Enkel de baten aanvaarden, en de schulden verwerpen is niet mogelijk.

Indien je onzeker bent over wat er in de nalatenschap zit, kan je aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Bij het aanvaarden van een nalatenschap met veel schulden, dien je zelf de schulden verder af te lossen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Bij verwerpen van de nalatenschap gaat men er van uit dat je nooit tot de erfenis hebt behoord. Men gaat de nalatenschap verdelen alsof je geen erfgenaam bent.

Voorbeeld: 
Pol sterft en laat 3 kinderen na, Thomas, Jonas en Eva. Eva verwerpt de nalatenschap. Dan wordt de nalatenschap verdeeld tussen Thomas en Jonas.

Er bestaat hier een vaak voorkomend misverstand. Stel dat Eva verwerpt omdat ze denkt dat haar eigen kind dan in haar plaats zou treden, dan is ze mis.  Haar eigen kind (het kleinkind) erft dan niets van opa, tenzij in de hiernavolgende veronderstelling dat ALLE kinderen de erfenis zouden verwerpen.

Indien ALLE erfgerechtigde kinderen de nalatenschap verwerpen, dan wordt de nalatenschap verdeeld onder hun kinderen. De kleinkinderen komen dan tot de nalatenschap per hoofd, en niet per staak. (dus onafhankelijk van hun ouders)

Voorbeeld:
 Pol sterft en laat na 3 kinderen, Thomas, Jonas en Eva. Deze kinderen verwerpen allen de nalatenschap. Thomas heeft 1 kind, Jonas 2 en Eva ook 2. Deze kleinkinderen krijgen dan elk 1/5 van de nalatenschap.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Financiële informatie

De banken die moeten verwittigd worden, zijn de banken waar de overledene cliënt was.

Je kan dat in eerste instantie weten door te zoeken in de papieren van de overledene. Als je uittreksels van een bepaalde bank vindt, dan weet je dat de overledene bij die bank een rekening had. Opmerking: het is ook mogelijk  dat je niet van alle banken waar de overledene cliënt was, uittreksels of papieren vindt.
Om zeker te spelen, kan je steeds beroep doen op de Belgische Vereniging der Banken. Zij kunnen voor jou nagaan bij welke banken de overledene clïënt was. Voor deze dienstverlening rekent de BVB een administratieve kost aan van ongeveer 125 euro.

Je dient hiervoor schriftelijk een aanvraag te doen. Bij deze aanvraag vermeld je :

  • de gegevens van de overleden persoon (naam, adres, geboortedatum, datum van overlijden)
  • de gegevens van de aanvrager (naam en adres)
Je moet een attest van erfopvolging, erfrechtverklaring of een akte van bekendheid meedelen.

Een aanvraag moet worden gestuurd naar :

Departement Fiscaliteit, Boekhoudnormen en Prudentiële regels van de BVB, Aarlenstraat 82 
1040 Brussel.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Dit kan door middel van een attest of een akte van erfopvolging.
 Hiervoor heb je de keuze om je te wenden tot het registratiekantoor of tot een notaris.

Een attest van erfopvolging kan worden bekomen bij het registratiekantoor waar de aangifte van het overlijden moet worden ingediend.

Een akte van erfopvolging kan worden opgesteld door een notaris.
In enkele gevallen kan men zich enkel wenden tot een notaris, namelijk :

  • indien er onbekwame erfgenamen zijn
  • indien de overledene een testament heeft gemaakt
  • indien er een huwelijkscontract was van de overledene
  • 
indien een contractuele erfstelling werd gedaan

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Van zodra de bank of de financiële instelling op de hoogte is gebracht van het overlijden, worden de tegoeden, de rekeningen en de eventuele kluizen van de overleden persoon geblokkeerd.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Praktische info

Palliatieve zorg is erop gericht om patiënten met een levensbedreigende ziekte een zo goed mogelijk levenseinde te geven.

Bij palliatieve zorg wordt naast de fysieke verzorging ook aandacht besteed aan de sociale en psychologische aspecten voor de stervende. De focus ligt op een optimale kwaliteit van het levenseinde, zowel voor de patiënt als voor de nabestaanden.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Euthanasie is een duur woord voor ‘het recht van iedere zieke om te kiezen voor het leven of de dood’. De wet hieromtrent werd gestemd op 28 mei 2002. Voor een zieke persoon in aanmerking komt voor euthanasie, moet hij echter voldoen aan een aantal criteria.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Ja, de begrafenisondernemer kan in volledige vrijheid gekozen worden.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een testament is een handgeschreven document waarin u aangeeft wie uw bezittingen krijgt als u overleden bent. Dat kan u doen door uw erfgenamen of andere personen/instellingen aan te duiden. U kan hiervoor een notaris inschakelen, maar dat is geen vereiste. Een notaris kan u wel helpen door bijvoorbeeld te melden of alles wat in uw testament staat ook rechtsgeldig is.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

In de wilsbeschikking kan u uw persoonlijke wensen weergeven. Deze wilsbeschikking kan een handleiding zijn voor de nabestaanden. Dit is echter geen juridisch bindend document. Om de volledige zekerheid te hebben dat uw wensen zullen worden gerespecteerd, kan u de wilsbeschikking laten registreren op het gemeentehuis (eenvoudig, goedkoop en juridisch bindend). Of u kan deze officieel laten registreren bij een notaris.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een ondertekende akte waarin u bepaalt wat er met u en/of uw eigendommen moet gebeuren na uw overlijden. Zo kan u bv. op voorhand kiezen voor een begrafenis of crematie. U kan ook vastleggen hoe uw uitvaart moet verlopen en wie uw eigendommen erft. Een afscheidsceremonie op maat van uw ideeën of wensen? U kunt dit nu al vrijblijvend plannen. Het enige wat u hoeft te doen, is uw uitvaartwensen vastleggen in een digitale wilsbeschikking en officialiseren in een laatste wilsbeschikking. Op die manier wordt uw ceremonie een mooie weerspiegeling van uw leven.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Het beste wat u kan doen is contact met ons opnemen en wij zullen u praktische uitleg geven. Wenst u toch liever via mail uw vraag te stellen dan kunt u via ons via mail een bericht sturen.

Vermeld hierbij uw naam, adres en als het mogelijk is uw polisnummer(s). info@comopolis.be


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Het beste wat u kan doen is contact met ons opnemen en wij zullen u verder uitleg geven welke mogelijkheden er zijn om uw partner mee te verzekeren op uw uitvaart Zorgplan.

Wenst u toch liever via mail uw vraag te stellen dan kunt u dit best via info@comopolis.be. Vermeld hierbij uw naam, adres en als het mogelijk is uw polisnummer(s).


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Met de COMOPOLIS uitvaart Zorgpolis zijn kinderen onder de 18-jaar meeverzekerd op de polis van de ouder(s).

Heeft u al een uitvaart Zorgpolis dan kunt u zonder probleem uw kind gratis meeverzekeren.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

U kunt ons dit schriftelijk of per mail melden met daarin de volgende gegevens:

  1. Naam, voornaam
  2. Adres
  3. Het polisnummer
  4. Een originele handtekening van de verzekeringsnemer

Alsook het nieuwe adres van ex partner

Stuur de brief of mail naar:
Comopolis NV
Albrechlaan 21
9300 Aalst

info@comopolis.be


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

U kunt uw uitvaartverzekering alleen schriftelijk beëindigen. U kunt een brief sturen met daarin de volgende gegevens:
Naam, voornaam
Adres
Het polisnummer van de verzekering dat u wenst te beëindigen;
Een originele handtekening van de verzekeringsnemer
Kopie van ID kaart

Stuur deze brief naar:

Comopolis NV
Albrechlaan 21
9300 Aalst


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Er zijn verschillende mogelijkheden hoe lang u premie wenst te betalen. Bij het afsluiten van een uitvaart Zorgplan kunt u kiezen tussen een duurtijd tot 80 jaar premiebetaling. Als u liever uw uitvaart Zorgplan in één keer wenst te betalen kunt u kiezen voor een koopsom.  U kunt tot de leeftijd van 69 jaar een uitvaart Zorgplan bij COMOPOLIS afsluiten.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Geen probleem! Als u uw COMO polis bent kwijtgeraakt, kan COMOPOLIS u een nieuwe polis bezorgen. U kunt op de onderstaande manieren een nieuwe polis aanvragen;
Verstuur uw mail naar: info@comopolis.be
Vermeld hierbij uw naam, adres en als het mogelijk is uw polisnummer(s) en de maatschappij met dewelke onderschreven.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Bij het nemen van een indexering op uw uitvaartverzekering, overlijdensbijstand houdt u rekening met de inflatie. De indexering zorgt ervoor dat uw verzekerd kapitaal met de aangegeven indexering stijgt. Zo heeft u voor de toekomst de zekerheid dat uw verzekerd kapitaal meegroeit met de inflatie.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

De algemene voorwaarden van DELA kunt u vinden op website van DELA verzekeringen (www.dela.be)

Wenst u meer te weten over onze algemene voorwaarden dan kunt u ons van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 18.00 bereiken op 053/729477 . U kunt ook uw vraag over algemene voorwaarden van uw uitvaart Zorgplan en meer gerelateerde zaken stellen via info@comopolis.be


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een adreswijziging kunt u via wijzigingskaart doorgeven, vermeld hierbij uw polisnummer(s), uw oud adres, uw nieuw adres en de datum van de adreswijziging.

U kunt uw adreswijziging ook schriftelijk doorgeven. Ook hier zouden wij in de brief uw naam, uw polisnummer(s), uw oud adres, uw nieuw adres en de datum van de adreswijziging nodig hebben.

Stuur deze brief naar:
COMOPOLIS NV
Albrechtlaan 21
9300 Aalst

Of mail naar:
info@comopolis.be


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Schenkingen

Als een schenking aan een toekomstige erfgenaam wordt gedaan met vrijstelling van inbreng, dan wordt deze schenking niet gezien als een voorschot op het erfdeel.

Het algemene principe is immers dat een schenking aan een toekomstige erfgenaam een voorschot is op het deel dat de erfgenaam zou erven eens de schenker sterft. Eens de schenker dan effectief sterft, wordt het stuk dat hij geschonken heeft aan de erfgenaam afgetrokken van het deel dat hij erft.

Bij vrijstelling van inbreng gebeurt die aftrek niet. De schenking wordt aanschouwd als een extraatje.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Opgelet voor het onderscheid tussen de fiscale gevolgen (successierechten) en de gevolgen ten aanzien van de andere erfgenamen

1) TEN AANZIEN VAN DE FISCUS

Van groot belang hierbij is of er reeds registratierechten zijn betaald voor deze schenking. 
Indien het een onderhandse schenking betrof en er geen registratierechten zijn betaald, moet er een onderscheid gemaakt worden naargelang het tijdstip van de schenking.
Is dit meer dan 3 jaar voor het overlijden? Of is dit minder dan 3 jaar voor het overlijden?
Indien de gift meer dan drie jaar voor het overlijden werd gegeven, dan hoeft er met de waarde van deze gift geen rekening meer te worden gehouden.

Indien de gift minder dan drie jaar voor het overlijden werd gegeven, dan moet de waarde van de gift bij de nalatenschap worden gerekend.

Het schenken van onroerende goederen valt buiten deze regel, aangezien deze altijd aan registratierechten zijn onderworpen.

2) TEN AANZIEN VAN DE ANDERE ERFGENAMEN

De schenkingen aan 1 van de erfgenamen die gedaan zijn voor het overlijden, zelfs al zijn zij  gebeurd meer dan drie jaar voordien, moeten ingebracht worden in de nalatenschap.


Uitzondering: wanneer het een schenking is buiten erfdeel met vrijstelling van inbreng.  Dit moet uitdrukkelijk blijken. Dergelijke schenkingen dienen te worden ingekort (inkorting: zie verklarende woordenlijst) tot het beschikbaar aandeel (zie verklarende woordenlijst)


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Neen.

De algemene regel is dat je een schenking niet eenzijdig kan herroepen.
Dit wil niet zeggen dat de partijen niet onderling kunnen overeenkomen om het geschonkene goed terug te geven.

Bovendien bevat de wet ook uitzonderingen op de onherroepelijkheid : 
  Art. 953. Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is, wegens ondankbaarheid en wegens geboorte van kinderen.

Art. 954. In geval van herroeping wegens niet-vervulling van de voorwaarden, keren de goederen in handen van de schenker terug, vrij van alle lasten en hypotheken waarmee zij door de begiftigde mochten zijn bezwaard; en de schenker heeft tegen derden, houders van de geschonken onroerende goederen, alle rechten die hij tegen de begiftigde zelf zou hebben.

Art. 955. Een schenking onder de levenden kan alleen in de volgende gevallen wegens ondankbaarheid herroepen worden :

1° Indien de begiftigde een aanslag op het leven van de schenker heeft gepleegd;

2° Indien hij zich tegenover hem heeft schuldig gemaakt aan mishandelingen, misdrijven of grove beledigingen;

3° Indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen.

 Art. 956. Herroeping wegens niet-vervulling van de voorwaarden of wegens ondankbaarheid heeft nooit van rechtswege plaats.

Art. 957. De eis tot herroeping wegens ondankbaarheid moet ingesteld worden binnen een jaar, te rekenen van de dag van het misdrijf waarvan de schenker de begiftigde beschuldigt, of van de dag waarop het misdrijf de schenker bekend kon zijn.

Die herroeping kan niet gevorderd worden door de schenker tegen de erfgenamen van de begiftigde, noch door de erfgenamen van de schenker tegen de begiftigde, tenzij, in dit laatste geval, de eis reeds door de schenker was ingesteld, of deze overleden is binnen het jaar van het misdrijf.

Art. 958. Herroeping wegens ondankbaarheid doet geen afbreuk aan de door de begiftigde gedane vervreemdingen, noch aan de hypotheken en andere zakelijke lasten waarmee het geschonken goed door hem mocht zijn bezwaard, mits een en ander geschied is vooraleer het uittreksel uit de eis tot herroeping is ingeschreven op de kant van de bij artikel 939 bevolen overschrijving.

In geval van herroeping wordt de begiftigde veroordeeld tot teruggave van de waarde der vervreemde goederen, gelet op het tijdstip van de eis, en tot teruggave van de vruchten, te rekenen van de dag van deze eis.

Art. 959. Schenkingen ten voordele van het huwelijk kunnen niet wegens ondankbaarheid worden herroepen.
 
Deze onherroepelijkheid van de schenkingen geldt niet tussen echtgenoten. Schenkingen gedaan tussen echtgenoten zijn steeds herroepelijk als ze niet zijn gebeurd via een huwelijkscontract. De gebruikelijke gelegenheidsgeschenken (zoals bv. een ring voor nieuwjaar, een parfum voor een verjaardag,…) vallen niet onder deze uitzondering zolang ze gelet op de financiële toestand van de schenker, redelijk zijn.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Neen.

Indien je dat niet wenst, moet je de schenking niet aanvaarden en kan je ze weigeren.

Dit kan je bijvoorbeeld doen omdat het geschonkene waardeloos is.

Bijgevolg kan er slechts sprake zijn van een schenking, als de begunstigde het geschonkene effectief heeft aanvaard.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Er zijn 3 manieren om een schenking te doen :

1) NOTARIËLE SCHENKING

Dit wordt ook wel de geregistreerde schenking genoemd. Een notariële schenking wordt geregeld door een notaris die de schenking vastlegt in een notariële akte. Bij deze vorm van schenkingen moeten er schenkingsrechten worden betaald.

2) HANDGIFT

Een handgift is het schenken van hand tot hand. Deze vorm van schenking is enkel mogelijk voor lichamelijke roerende goederen (zoals bijvoorbeeld geld, kasbons, …) Voor onroerende goederen (zoals een huis) is de handgift uitgesloten.

3) VERMOMDE SCHENKING

Indien er contractueel wordt bepaald dat de schenking gebeurt tegen bijvoorbeeld een prijs, en dit in werkelijkheid niet het geval is, spreken we van een vermomde schenking.

Voorbeeld : Partijen maken een contract op waarin staat dat partij A een auto krijgt van partij B tegen de betaling van een som van 6000 euro. In werkelijkheid wordt deze som niet betaald, en zal ze nooit betaald worden. 
De fiscus kan deze vorm van schenkingen als gewone schenkingen zien.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

1) NOTARIËLE SCHENKING

Dit wordt ook wel de geregistreerde schenking genoemd. Een notariële schenking wordt geregeld door een notaris die de schenking vastlegt in een notariële akte. Bij deze vorm van schenkingen moeten er schenkingsrechten worden betaald.

2) HANDGIFT

Een handgift is het schenken van hand tot hand. Deze vorm van schenking is enkel mogelijk voor lichamelijke roerende goederen (zoals bijvoorbeeld geld, kasbons, …) Voor onroerende goederen (zoals een huis) is de handgift uitgesloten.

3) VERMOMDE SCHENKING

Indien er contractueel wordt bepaald dat de schenking gebeurt tegen bijvoorbeeld een prijs, en dit in werkelijkheid niet het geval is, spreken we van een vermomde schenking.

Voorbeeld : Partijen maken een contract op waarin staat dat partij A een auto krijgt van partij B tegen de betaling van een som van 6000 euro. In werkelijkheid wordt deze som niet betaald, en zal ze nooit betaald worden. 
De fiscus kan deze vorm van schenkingen als gewone schenkingen zien.

4) ONRECHTSTREEKSE SCHENKING

Indien de schenking het gevolg is van een andere akte dan de formele schenking.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Men spreekt van een schenking zodra de persoon die iets schenkt de bedoeling heeft om zich onmiddellijk en onherroepelijk van het geschonken goed te ontdoen, ten voordele van de begiftigde


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Successieplanning - Nalatenschap op voorhand regelen

Een echtgenoot onterven is mogelijk, mits het respecteren van enkele voorwaarden.
Om een echtgenoot te onterven moet je aan de Rechtbank de toestemming hebben gevraagd om apart te wonen. 
Bovendien moet je reeds 6 maanden apart wonen. 
Er moet tevens een testament zijn opgesteld, waarin je stelt dat je de echtgenoot wilt onterven.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

1.  Testamenten

a) Verdeel en heers testament (divide et impera)

Door de nalatenschap te verdelen onder zoveel mogelijk personen, betaalt men in totaal minder successierechten.

Zo kan men bvb. aan generation skipping doen (=een generatie overslaan) door een testament te maken waarbij de nalatenschap rechtstreeks aan de kleinkinderen wordt toebedeeld.

b) Ik-opa testament (of ik-oma)

Is een testament waarbij de grootouder goederen nalaat aan zijn eigen kinderen, maar onder de voorwaarde dat deze kinderen erkennen een bedrag schuldig te zijn aan hun eigen kinderen (de kleinkinderen).

c) Restlegaat (fideicommissio)

Is een testament waarin men de goederen nalaat aan iemand, met de verplichting om hetgeen overschiet bij het overlijden van die legataris (=de eerste begunstigde(n)), aan nog iemand anders na te laten (=de verwachter(s)).

d) Duo-legaat (legaat vrij van successierechten)

Wordt gebruikt wanneer een gedeelte van de erfenis aan een goed doel wordt gegeven, en een ander gedeelte aan de aan te wijzen erfgenamen. Daarop zijn gunstigere successierechten van toepassing. Men kan gebruik maken van deze gunstigere successierechten door een groter gedeelte aan het goede doel over te maken, onder de verplichting van dat goed doel om daarmee bvb. de successierechten van de andere erfgenamen te betalen.

2. Huwelijkscontracten

a) Verblijvingsbedingen (langstlevende al)

Door zo’n beding in een huwelijkscontract komt meer dan de normale helft van het ontbonden huwelijksvermogen aan de langstlevende toe. Fiscaal wordt dit evenwel toch belast. Vandaag de dag heeft dit nog weinig fiscale voordelen, maar enkel een voordeel dat de langstlevende daardoor niet bang moet zijn dat de andere erfgenamen aanspraak zouden maken op dat gedeelte door bvb. de omzetting van het vruchtgebruik in een geldsom te vorderen.

b) Keuzebedingen

Met een keuzebeding laat men de langstlevende echtgenoot toe een aantal keuzes te maken na het overlijden. De langstlevende kan dan de meest interessante keuze op dat moment nemen uit de opgesomde keuzes, en enkel belast worden op de gemaakte keuze.

c) diverse wijzigingen van, in en tussen huwelijksvermogensstelsels

De fiscale kost van een wijziging van of binnen het huwelijksvermogen is veel kleiner dan bij een successie, zodat dit een interessante fiscale techniek kan zijn. Tip: om latere problemen te vermijden, zorg daarbij wel voor het akkoord van de andere erfgenamen.

3. Handgiften

Het woord zegt het zelf, dit is een techniek waarbij iets wordt afgegeven.

Voorwaarden:

a) het goed wordt kosteloos overgedragen

b) de eigendomsoverdracht kan gebeuren door loutere afgifte van het goed

c) de schenker heeft de wil te schenken, en de begiftigde heeft de wil het goed als schenking te aanvaarden

d) het betreft lichamelijke roerende goederen (juwelen, auto, kunstvoorwerpen, …) of onlichamelijke roerende goederen zoals kasbons, obligaties, aandelen aan toonder, geld,… (Opgelet! Geen aandelen op naam: dit moet via notariële akte)

Belangrijk is hierbij dat men bewijs heeft van en de datum van de overdracht, en van de schenking en van de aanvaarding. Daarbij wordt de techniek van de twee aangetekende brieven gebruikt, of het gebruik van een akte door een buitenlandse notaris .

Voordeel: als de handgift is gebeurd meer dan drie jaar voor het overlijden, moet deze niet worden aangegeven in de successie-aangifte, en wordt deze niet belast.

4. Schenking van roerende goederen

Omdat de fiscus door de techniek van de handgiften veel successierechten misliep, werd een systeem ingevoerd waarbij men roerende goederen kan schenken via notarisakte aan sterk verlaagde tarieven, en dit tot daags voor het overlijden.

5. Patrimoniumvennootschappen

Wanneer  men een vennootschap opricht, en de goederen daarin inbrengt, dan creeert men een aparte rechtspersoon. Dat betekent dat bij overlijden van een aandeelhouder, enkel de aandelen in de nalatenschap vallen, en niet de goederen zelf. Stel dat de vennootschap verlieslatend is, dan kan de prijs van die aandelen zeer gunstig worden gewaardeerd.

6.(Levens) verzekeringen en spaarproducten

Er zijn meerdere constructies mogelijk via de techniek van verzekeringen en bepaalde spaarproducten.

7. Schenkingen / aankopen van naakte eigendom met voorbehoud van vruchtgebruik

Voor het verschil tussen naakte eigendom en vruchtgebruik, zie de categorie vruchtgebruik.

In welbepaalde omstandigheden kan zoiets ook fiscaal interessant zijn.

8.Tontinebeding en beding van aanwas

Zijn clausules en technieken die vooral van belang zijn tussen samenwonende en niet gehuwde partners, of tussen echtgenoten die met scheiding van goederen gehuwd zijn en toch iets samen verwerven. (zie ook onder de trefwoorden tontine en beding van aanwas in de verklarende woordenlijst)

9.Techniek van de driejaarlijkse schenkingen van onroerend goed

Een schenking van onroerend goed is fiscaal interessanter dan een erfenis van een onroerend goed (uitgezonderd de gezinswoning).

De schenkingsrechten (registratierechten) zijn progressief. Dit betekent: hoe hoger de waarde van het geschonken onroerend goed, hoe meer te betalen aan de fiscus.

Als je twee of meer onroerende goederen schenkt binnen de drie jaar, worden voor de heffing van de rechten de bedragen samengeteld, zodat je in een hogere schijf terecht komt.
Elke drie jaar wordt de teller echter terug op nul gezet. Dit betekent dat je om de drie jaar aan het meest gunstige tarief kunt schenken.

10.   Overdracht van familiale ondernemingen

Onder een aantal voorwaarden zijn er hierop geen successierechten verschuldigd. Voor meer details neem je best contact op.

11.   Mindervalide en zorgbehoevende kinderen

Kunnen genieten van een aantal vrijstellingen en verminderingen. Bij mentaal gehandicapte kinderen is dikwijls een oplossing op maat mogelijk om in hun verdere zorg te voorzien ook na het overlijden.

12.   Gebruik van VZW’s en stichtingen

Als het gaat om grote nalatenschappen, dan zijn een aantal constructies mogelijk door inbrengen in of schenkingen aan stichtingen of VZW’s. Die betalen daarvoor een jaarlijkse (kleine) taks ter vervanging van de successierechten


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Successieplanning is op voorhand inplannen wat er zal gebeuren bij het overlijden.
Er zijn twee luiken in successieplanning:

1.  Wie zal wat erven ?

  1. Hoe wordt er geerfd als ik niets doe ?
  2. Kan het anders ? Wat kan er en wat kan er niet ?
  3. Wat wil ik bereiken ? Hoe kan ik dat bereiken ?
  4. Wat is de kosten/batenanalyse ?

2. Hoeveel moeten de erfgenamen betalen aan de fiscus ?

  1. Wie betaalt welke successierechten als ik niets doe ?
  2. Kan het anders ? Wat kan er en wat kan er niet ?
  3. Wat wil ik bereiken ? Hoe kan ik dat bereiken ?
  4. Wat is de kosten/batenanalyse ?

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

In een testament kan je (deels) bepalen wie wat erft. Via een testament kan je dus op voorhand regelen wie wat zal krijgen eens je sterft. 
Indien echter geen testament is opgesteld, dan wordt de nalatenschap verdeeld volgens de wettelijke regels. Dit is de wettelijke devolutie.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

In een testament kan je (deels) bepalen wie wat erft. Via een testament kan je dus op voorhand regelen wie wat zal krijgen eens je sterft.

Indien echter geen testament is opgesteld, dan wordt de nalatenschap verdeeld volgens de wettelijke regels. Dit is de wettelijke devolutie.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Er zijn erfgenamen die een minimum deel van de nalatenschap moeten krijgen. Dit zijn de reservataire erfgenamen. Het gaat om de kinderen en de echtgenoot. 
Zij hebben elk recht op een bepaald deel van de nalatenschap (het voorbehouden deel, ook wel de wettelijke reserve genaamd).
Dit houdt in dat er een deel is waar je mee kan doen wat je wilt (het beschikbare deel). Indien je bijgevolg je ene kind meer wil nalaten dan het andere kind, dan is dit mogelijk.


Voorbeeld : Je hebt 2 kinderen. Zowel kind A als kind B hebben elk recht op 1/3 van de nalatenschap. Er is dus nog 1/3 van de nalatenschap over, dit kan je schenken aan het kind dat je meer wil geven.

Opgelet : als je een bepaalde erfgenaam meer wil geven dan een ander, dan moet dit uitdrukkelijk zijn vastgelegd in een geldig testament.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Neen.

In principe kan je je eigen kinderen niet volledig onterven. Er is altijd een deel van de nalatenschap waarop ze recht hebben. Dit heet de wettelijke of de erfrechtelijke reserve. 
Deze reserve is van openbare orde. Dit wil zeggen dat men er niet kan van afwijken. Meer nalaten aan de kinderen mag, minder niet.

Indien de overleden 1 kind nalaat, is ten minste de helft van de nalatenschap voor het kind. 
Indien de overledene 2 kinderen nalaat, krijgen zij samen ten minste 2/3 van de nalatenschap.

Indien de overledene 3 kinderen of meer nalaat, erven zij samen ten minste 3/4 van de nalatenschap.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Sedert mei 2007 is de wettelijk samenwonende partner een beschermde erfgenaam die het vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad erft.
In tegenstelling tot het erfrecht van de echtgenoot, kan je de wettelijk samenwonende partner wel volledig onterven. Dit dient te gebeuren in een testament.

Voor meer uitleg over het onterven van een echtgenoot : zie de vraag 'Kan een echtgenoot onterfd worden?'

Een feitelijk samenwonende partner is geen wettelijke erfgenaam. Dit wil zeggen dat de partner die niet geregistreerd samenwoont niets zal erven indien er geen testament is opgesteld. Bijgevolg moet je geen stappen ondernemen om deze te onterven. Indien je de feitelijk samenwonende partner reeds in een testament hebt vermeld, kan je het testament nog laten wijzigen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Successierechten

Het bedrag van de successierechten wordt berekend als een percentage van de waarde van de nalatenschap.
 Het tarief dat van toepassing is op de dag van het overlijden is het tarief dat zal worden toegepast.
Eventuele wijzigingen van het tarief tussen de dag van het overlijden en de aangifte zullen dus geen invloed hebben op dit bedrag.

Het tarief van de successierechten dat je moet betalen als je iets erft, is verschillend naargelang het gewest waar de fiscale woonplaats (dit is waar de overledene werkelijk leefde en woonde) was van de overledene.
Er moet dus in eerste instantie gekeken worden in welk gewest (het Vlaams Gewest, het Waals Gewest of het Brussels hoofdstedelijk Gewest) de overleden persoon woonde.

Om te weten hoeveel successierechten je zal moeten betalen op hetgeen je erft, moet je vervolgens kijken naar de verwantschap die je hebt ten opzichte van de overleden persoon.
Als je erft van je vader of moeder zijn er andere tarieven van toepassing dan als je erft van bijvoorbeeld je oom of tante.

Tabel 1 : Successierechten in het VLAAMS GEWEST

1. Als je erft van je ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen (MAAR ook van je stiefouder en stiefkind…), van je echtgenoot en van een samenwonende persoon
 
 


Het tarief, dat in procent is uitgedrukt, vermeld in de tweede kolom moet worden toegepast per persoon die iets erft.

Het wordt berekend op het netto-aandeel van de roerende goederen en op het netto-aandeel van de onroerende goederen, en dit volgens de schijven vermeld in de eerste kolom.
Het opsplitsen van de nalatenschap in onroerende en roerende goederen zorgt ervoor dat je als erfgenaam 2 maal kan genieten van de laagste schijf van successierechten.

In het Vlaams Gewest wordt met samenwonende persoon bedoeld :

  1. de persoon die wettelijk samenwoont. (dit zijn de personen die schriftelijk een verklaring hebben afgelegd bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenschappelijke woonplaats).
  2. de persoon die op de dag van het overlijden van de erflater, er mee samenwoonde en er een gemeenschappelijke huishouding mee had.

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

De successierechten moeten betaald worden binnen de 2 maanden na het verstrijken van de aangiftetermijn.
Valt de laatste dag van deze termijn op een sluitingsdag van de registratiekantoren (bv. op een zondag) dan wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende dag waarop het kantoor open is (bv. de maandag)

Opgelet ! de aangiftetermijn is verschillend naargelang de plaats van overlijden.
Is de overledene gestorven in België dan heb je 5 maanden de tijd om de aangifte in te dienen. Is de overledene gestorven buiten België, maar in Europa, dan moet de aangifte gebeuren binnen de 6 maanden.
Is de overleden gestorven buiten Europa, dan moet de aangifte gebeuren binnen de 7 maanden.

Opgelet ! Een eventuele toegestane verlenging van aangiftetermijn telt niet mee voor de berekening van de betalingstermijn.

Voorbeeld :
 
Pierre is in het ziekenhuis van Brugge overleden op 16 februari 2008. Zijn erfgenamen moeten dus een aangifte indienen, ten laatste op 16 juli 2008.
De successierechten moeten worden betaald ten laatste op 16 september 2008.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

De successierechten moeten betaald worden binnen de 2 maanden na het verstrijken van de aangiftetermijn.
Valt de laatste dag van deze termijn op een sluitingsdag van de registratiekantoren (bv. op een zondag) dan wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende dag waarop het kantoor open is (bv. de maandag)


Opgelet ! de aangiftetermijn is verschillend naargelang de plaats van overlijden.
Is de overledene gestorven in België dan heb je 5 maanden de tijd om de aangifte in te dienen. Is de overledene gestorven buiten België, maar in Europa, dan moet de aangifte gebeuren binnen de 6 maanden.
Is de overleden gestorven buiten Europa, dan moet de aangifte gebeuren binnen de 7 maanden.


Opgelet ! Een eventuele toegestane verlenging van aangiftetermijn telt niet mee voor de berekening van de betalingstermijn.

Voorbeeld :
 
Pierre is in het ziekenhuis van Brugge overleden op 16 februari 2008. Zijn erfgenamen moeten dus een aangifte indienen, ten laatste op 16 juli 2008.
De successierechten moeten worden betaald ten laatste op 16 september 2008.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Testament

Iedereen die gezond is van geest, en die de leeftijd van 16 jaar reeds heeft bereikt en die niet onbekwaam is verklaard kan zelf een testament opstellen.

Om geldig te zijn, moet een testament zijn opgemaakt volgens één van de drie wettelijk bepaalde vormen van een testament, namelijk : 1) authentiek testament 2) eigenhandig testament 3) internationaal testament.

De wet vereist dat een testament schriftelijk is. Bijgevolg is een mondeling testament niet geldig.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

(opgemaakt door een notaris)

  • gedicteerd door de erflater in het bijzijn van 2 getuigen
De persoon die een testament wenst op te stellen door een notaris, dient dit voor te lezen aan de notaris. De notaris schrijft dit op.
  • voorlezing van het testament
Het neergeschreven testament moet worden voorgelezen.
  • ondertekening
De persoon die een testament wenst op te stellen dient het neergeschreven testament zelf te ondertekenen.

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Met de hand geschreven door de testator (= overledene).

Dit dient om het persoonlijk karakter van het testament te bewijzen en om vervalsing tegen te gaan. Een testament opgesteld met een computer of typemachine is niet geldig.

gedagtekend


Dit houdt in dat de persoon die het testament opmaakte een datum van opmaak moet vermelden. (dag, maand, jaar) Indien hij meerdere testamenten heeft opgesteld, wordt zo gekeken naar de laatste versie.

ondertekend


Het testament moet de handtekening bevatten van de testator.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Het testament moet schriftelijk zijn opgesteld,  maar dient niet noodzakelijk met de hand te zijn geschreven door de erflater. Bijgevolg kan ook een familielid het testament hebben geschreven of mag het zijn getypt.

- aangeboden aan een notaris

- in het bijzijn van 2 getuigen

- notaris maakt een verklaring op van de ontvangst van het testament

- de taal speelt geen rol.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een testament opmaken kan op 2 manieren.

Iedereen die gezond is van geest, en die de leeftijd van 16 jaar reeds heeft bereikt en die niet onbekwaam is verklaard kan zelf een testament opstellen.  Bij deze vorm van testamenten dien je ervoor te zorgen dat het duidelijk is wat je aan wie wilt nalaten. Heel belangrijk is dat het testament met de hand is geschreven (dus niet getypt). Het testament moet worden ondertekend met je eigen handtekening, die overeenstemt met je handtekening op je identiteitskaart en de datum moet vermeld zijn.
Indien je niet zeker bent over de correctheid van de inhoud van je testament, kan je best beroep doen op een advocaat. Hij kan je bijstaan en raad of advies geven over het opstellen van een testament.

Voor het opmaken van een testament kan je ook naar een notaris stappen die voor je het nodige zal doen.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Om geldig te zijn, moet een testament zijn opgemaakt volgens één van de drie wettelijk bepaalde vormen van een testament, namelijk : 1) authentiek testament 2) eigenhandig testament 3) internationaal testament.

De wet vereist dat een testament schriftelijk is. Bijgevolg is een mondeling testament niet geldig.

1) Authentiek of openbaar testament (opgemaakt door een notaris)

  • gedicteerd door de erflater in het bijzijn van 2 getuigen
De persoon die een testament wenst op te stellen door een notaris, dient dit voor te lezen aan de notaris. De notaris schrijft dit op.
  • voorlezing van het testament
Het neergeschreven testament moet worden voorgelezen.
  • ondertekening:
De persoon die een testament wenst op te stellen dient het neergeschreven testament zelf te ondertekenen.

2) Eigenhandig testament

- met de hand geschreven door de testator (= overledene).


Dit dient om het persoonlijk karakter van het testament te bewijzen en om vervalsing tegen te gaan. Een testament opgesteld met een computer of typemachine is niet geldig.

- gedagtekend:


Dit houdt in dat de persoon die het testament opmaakte een datum van opmaak moet vermelden. (dag, maand, jaar) Indien hij meerdere testamenten heeft opgesteld, wordt zo gekeken naar de laatste versie.

- ondertekend:


Het testament moet de handtekening bevatten van de testator.

3. Internationaal testament

schriftelijk opgesteld:
Het testament moet schriftelijk zijn opgesteld,  maar dient niet noodzakelijk met de hand te zijn geschreven door de erflater. Bijgevolg kan ook een familielid het testament hebben geschreven of mag het zijn getypt.

  • aangeboden aan een notaris
  • in het bijzijn van 2 getuigen
  • notaris maakt een verklaring op van de ontvangst van het testament
  • de taal speelt geen rol.

Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Een testament moet kunnen beschouwd worden als de uiterste wil van de testator.

Indien de testator van mening is dat hij de inhoud van zijn testament wil wijzigen, dan kan dit op elk moment. Hij kan hiertoe een nieuw testament opmaken.

Een testament waarin vermeldt staat dat alle latere testamenten niet van toepassing zullen zijn (omdat de testator bijvoorbeeld schrik heeft dat zijn wil zal worden beïnvloed door derden), is op zich nietig. Het uitsluiten van latere testamenten maakt het oorspronkelijke testament nietig.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Als een (eigenhandig) testament wordt gevonden in bijvoorbeeld de woning van de overledene, dan bezorg je dit testament aan een notaris. De notaris zal een proces-verbaal van opening van testament  opmaken.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Om een geldig testament te kunnen opmaken, of laten opmaken, dient men aan enkele voorwaarden te voldoen, namelijk:

1. Gezond zijn van geest.

2. De leeftijd van 16 jaar hebben bereikt.

3. Niet handelingsonbekwaam verklaard zijn.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Alle authentieke testamenten (dit zijn de testamenten die zijn opgesteld door een notaris) worden geïnventariseerd in een centraal register.

Als je wil weten of de overledene een testament opgemaakt heeft, dan moet je contact opnemen met het Centraal Register voor Uiterste Wilsbeschikkingen.

Contactgegevens :


Centraal Register voor Uiterste Wilsbeschikkingen 
Adres : Bergstraat 30-34, 1000 Brussel

Telefoonnummer: 02/505 08 46 
Openingsuren : maandag - vrijdag open van 9u - 12u en 14u tot 16u30.

De vraag of er een testament is, dient schriftelijk te gebeuren, vergezeld van een overlijdensattest. Het antwoord op uw vraag zal enkel uitwijzen of er al dan niet een testament is, en indien dit het geval, voor welke notaris het werd opgemaakt. Voor een concrete inhoud ervan, dient u zich te wenden tot de desbetreffende notaris.
De eigenhandige testamenten worden niet geïnventariseerd in een centraal register. Deze testamenten kunnen overal worden bewaard en niet noodzakelijk met medeweten van anderen. 
De kans bestaat dat een overleden persoon een eigenhandig testament heeft opgemaakt, en dit ergens heeft in zijn huis  of in een kluis bij de bank.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Het is de bedoeling dat de wil achterhaald wordt van de overledene. 
Indien het niet duidelijk is wat de wil was van de overledene, als niet duidelijk uit het testament blijkt wat voor wie bedoeld is, of als er tegenstrijdigheden zijn in een testament, verdient het aanbeveling dat de erfgenamen onderling toch tot een akkoord proberen te komen.

Lukt dit niet, dan kan men beroep doen op een bemiddelaar in erfeniszaken

Lukt dit evenmin, dan kan men zich wenden tot rechtbank.
De rechter zal moeten zoeken naar wat de werkelijke bedoeling was van de testator.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

1) eigenhandig testament

Een eigenhandig testament is een testament dat met de hand werd geschreven, gedagtekend (dit is de datum van de dag van opmaak vermelden) en ondertekend door de overledene. Indien dit testament niet werd gedagtekend, of niet ondertekend is, is het  niet geldig.

2) notarieel of authentiek of openbaar testament

Een openbaar testament is het testament dat opgemaakt werd door een notaris in bijzijn van 2 getuigen.

3) internationaal testament

Het internationaal testament bestaat uit een onderhands geschrift opgesteld door de overledene of een derde, dat aan de notaris werd overhandigd die op zijn beurt een akte van verklaring opstelt. Het onderhands geschrift en de akte van verklaring vormen samen het internationaal testament.


Wees de eerste om dit antwoord goed te vinden.

Pensioen

Sorry, geen FAQ beschikbaar!

Laat je contacteren
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.