En dat is meteen het eerste wat opvalt tijdens dit interview, die nadruk op het menselijke kapitaal, zowel klanten als medewerkers. Noem Comopolis geen verzekering of makelaar. Wat Comopolis dan wel is? Een multidistributeur die inzet op levenskwaliteit en het invullen van zorgbehoeften, in elke levensfase. En dat laatste is een belangrijke toevoeging, want net dat maakt het vrij uniek. Hier geen focus op de laatste fase van je leven of op overlijdensdekking. Comopolis gaat all the way en dat vraagt toch om toelichting. Die kregen we van founding partner Steve Metior.
Steve, hoe is Comopolis ontstaan?
Steve: “Jaren geleden stond ik mee aan de wieg van een verzekeraar om overlijdensdekking in België te commercialiseren. Toen al een grote speler in Nederland, maar met wat terughoudendheid voor de Belgische markt, aangezien er hier bij ons in de jaren ’90 toch nog wat taboe heerste rond overlijden. Het ging enkel over een uitvaartverzekering, wat als product eerder beperkt is. De kracht van een soloproduct is tevens ook een zwakte, vandaar het idee om dit open te trekken naar de verschillende levensfases.
Gaande van kindersparen om studies van (klein)kinderen te betalen, een eerste woning te helpen financieren en/of aangevuld met allerlei ziekte- en ongevallenverzekeringen. Tenslotte kan er in elke levensfase een financiële kater ontstaan door een ongeval. Denk maar aan ziekenhuisopname, tijdelijke arbeidsongeschiktheid, blijvende invaliditeit of zelfs een abrupt overlijden door dit ongeval. Een goede huisvader of -moeder kan zichzelf en zijn familie hiertegen beschermen. Het leed kunnen we helaas niet wegnemen, de financiële en operationele zorgen wel. Aangezien dit niet mogelijk was vanuit de schoot en distributie van een verzekeraar, is er geopteerd voor andere distributie-oplossingen.”
Comopolis richt zich op alle levensfases. Kan je dat wat meer toelichten?
Steve: “Klopt, we bieden meer aan dan enkel overlijdensdekking. We leven met z’n allen langer, de zorgbehoefte stijgt en zorg wordt bovendien steeds duurder. Wil je kwalitatieve zorg, dan betaal je daarvoor een prijs. Nu is het zo dat 1/3 van bevolking niet de middelen heeft om die zorg straks te betalen. De prijs van een woonzorgcentrum is de voorbije jaren aanzienlijk gestegen, 8/10 kan met zijn of haar wettelijk pensioen de kosten niet betalen. Als 35-jarige sta je daar misschien nog niet bij stil, toch loont het de moeite. Want hoe vroeger je de stap zet, hoe comfortabeler je het later zal hebben. En net dat willen we mogelijk maken voor alle lagen van de bevolking.
Hoe jonger je start met sparen, hoe voordeliger. Studies financieren, naar het buitenland vertrekken, een eerste auto kopen, stuk voor stuk belangrijke momenten in het leven. Dure momenten, geef je (klein)kinderen daarom een duwtje in de rug met een tak 21 of 23 levensverzekering. Spaar of neem een overlijdensdekking met extra kapitalen, om je gezin te beschermen tegen (on)verwachte kosten en inkomensverlies als gevolg van opname in ziekenhuis, seniorie of overlijden. Tijdens die moeilijke momenten heb je vooral ook nood aan bijstand. Aan iemand die zorgt voor emotionele, praktische, psychologische én zelfs juridische ondersteuning. Precies vanuit die behoefte is COMO ontstaan, en werken wij samen met onze partners volop op zorg en bijstand. Zo bepaal je zelf de criteria van je plan en geniet je onder bepaalde voorwaarden van een belastingvermindering. Bovendien ben je nooit te oud om ermee te starten.”
Wat maakt Comopolis zo uniek?
Steve: ”Dat we constant blijven bijsturen en innoveren, omdat de wereld zo snel verandert. Dit zowel op vlak van productontwikkeling, dat we zelf bouwen aan producten die beantwoorden aan de huidige noden en wensen. En dit met een zo groot mogelijk perspectief, zodat we voor elke laag van de bevolking een oplossing kunnen aanbieden. Ook naar onze COMO medewerkers toe, want zij brengen onze producten tot bij de mensen. Zo kan iedereen zijn kennis en expertise inzetten om het verschil te maken.
Nog iets wat ons uniek maakt: het volledige proces gebeurt digitaal, van het on-boarden van een nieuwe klant, het opmaken van verzekeringsvoorstellen tot het polisbeheer. Dat bespaart niet alleen tijd en workload, het kadert ook mooi binnen een duurzame bedrijfsvoering. En het is meteen dé reden waarom we zo snel konden schakelen tijdens Covid. Plots mochten onze mensen de straat niet meer op, een hele challenge als je sales moet doen. Gelukkig waren er ons digitale platform en onze eigen call-centra. Vandaag is het evenwicht hersteld en gebeurt 60% van de verkoop weer op de werkvloer.”
Het is vandaag een challenge om goede mensen aan te trekken, en nog meer om ze te houden. Hoe bieden jullie deze uitdaging het hoofd?
Steve: “Dat proberen wij te doen door onze COMO partners een goede omkadering, kwalitatieve begeleiding en deze extra’s te bieden. We leggen de nadruk op het menselijke aspect van de job en investeren zeer bewust in ons menselijk kapitaal. We bieden hen toekomstperspectief en creëren meerwaarde in hun leven en carrière. Dat alles doen we met onze eigen Como Academy, waar we ondanks het hoge prijskaartje vol op inzetten.
In deze Como Academy trainen we onze partners, gaande van de legale en verplichte basis van landsverzekering tot fiscale en managementopleidingen en zelfs pedagogische opleidingen of strategische tips. Alles in house georganiseerd door onze eigen trainers en externe, geattesteerde partijen. Om het nuttige aan het aangename te koppelen, gaan we nog een stap verder, want zowel in het binnen- als buitenland bieden we seminaries aan.”
Zitten er nog zaken in de pipeline?
Steve: “Als multidistributeur bieden we nog geen eigen product aan … voorlopig. Want daar komt binnenkort verandering in. We staan aan de vooravond van de lancering van een COMO product waar de combinatie in zit die wij willen zien. Een droom die uitkomt. Daarnaast is het op termijn ook ons doel om onze vleugels te spreiden om de Luxemburgse en Franse markt op te gaan.”
Spannend! Wij kijken alvast vol ongeduld uit naar het nieuwe product.